Урок природоведения в четвертом классе
Мастер класс
Самоаналіз
уроку природознавства у 4 класі,
проведеного
вчителем початкових класів
Волик О.Ю.
Специфіка уроку полягає в нетрадиційному його
проведенні. Тип уроку – постановка навчальної задачі. Урок проведено з використанням прийомів та методів розвивального навчання.
Нестандартна форма уроку передбачає групове навчання,
що сприяє реалізації комплексних його цілей, засвоєнню бази знань; формує
навички самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки
інших, почуття обов’язку і відповідальності за результати навчання.
Учень на таких уроках не лише сприймає певну суму
знань, а бере активну участь у їх засвоєнні, опановує способи самостійного їх
поповнення і розширення.
Нестандартний урок є одним із останніх етапів
навчального циклу, так би мовити верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна
діяльність відбувається на стадії підготовки до нього.
Тема
уроку. План місцевості
М е т а: створити комфортні умови
для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну
спроможність, самостійність.
Навчальна: формувати у
учнів елементарні поняття «план», «масштаб»,
«умовні позначки», «план місцевості»; вчити зображати план план простих
предметів, читати та креслити простий план місцевості, використовуючи умовні позначки та масштаб; виробляти вміння
користуватися умовними позначками.
Розвивальна: розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові
пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати,
систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати
спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової
діяльності людини, вміння працювати у групі, співпрацювати.
Виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси,
бережливе ставлення до неї; виховувати в учнів пізнавальний інтерес, бажання знаходити і
розв’язувати проблемні ситуації, самостійність, справедливість,
доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо
працювати.
Міжпредметні
зв’язки: математика, літературне
читання.
Тип уроку: урок постановки учбової задачі.
Наочність: компаси, клей, ножиці, лінійки,
ватман А3 відповідно до кількості груп, топографічні позначки для работи у
групі, презентація, ілюстративний
матеріал, ІКТ.
Зміст, мета і тип даного уроку повністю відповідають
вимогам навчальної програми. Урок по вивченню
даної теми є четвертим. Після нього передбачено ще три уроки.
При підготовці до уроку я вибрала найбільш раціональні методи, прийоми і засоби навчання, що могли забезпечити пізнавальну активність і творчий розвиток учнів. Визначила оптимальний зміст уроку відповідно до вимог
шкільної програми. Враховувала загальний рівень підготовленості класу та індивідуальні особливості кожного учня. На мій погляд, мету уроку досягнуто. Навчальні
завдання передбачали розвиток зазначених вмінь та якостей та відображали виховний
аспект. Результати досягнуто завдяки
постійному використанню на уроках методів та прийомів розвивальної системи
навчання, діяльністного методу навчання та постійній взаємодії учнів.
Для проведення цього уроку я обрала роботу в групах. На мою думку, обраний тип і структура уроку відповідають його
цілям і завданням. Структура уроку відповідає його типу. Виходячи з
психологічних основ навчання, прагнучи забезпечити активну інтелектуальну
роботу учнів на уроці використовувала різні методи, прийоми, добирала різноманітні
завдання, що сприяло підтримці пізнавального інтересу учнів.
На уроці
застосовані наступні методи, форми і прийоми навчання:
1.Інформаційно – рецептивний: розповідь – пояснення,
бесіда, інструктаж, робота з топографічними
картками, ТЗН ( активізація уваги та мислення, прийоми запам’ятовування,
одержання з демонстраційних ілюстрації нових знань, робота з роздатковим
матеріалом).
2. Проблемно пошуковий – пошукова діяльність учнів (
постановка проблемного питання, розв’язання проблеми і
проблемних завдань), евристична бесіда ( постановка взаємозв’язаних проблемних запитань, активізація уваги та
мислення, самостійна робота учнів).
3. Навчально – дослідницький – групова творча ( практична
) робота учнів на здобуття та розширення знань (активізація уваги та мислення,
формування висновків).
Обрані мною методи, прийоми і засоби навчання відповідають змістові навчального матеріалу та віковим особливостям учнів.
Для мотивації навчальної діяльності на уроці
використано ігрову ситуацію «Туристичне агентство «Наш світ»» та створення
плану екскурсії для учнів класу. До уроку ввійшли такі завдання, за допомогою
яких можна було перевірити теоретичні знання за темою ( «План і карта»: «Як знайти сторони світу», «Як навчитися
орієнтуватися на місцевості», «Як орієнтуватися за допомогою компасу»), а також
уміння застосувати їх у комунікативних формах взаємодії. Для цього було
проведено «відбірковий тур» до
туристичного агентства «Наш світ», який складався з питань попередніх
тем.
У другому турі перед дітьми постала проблемна
ситуація, яка полягала у створенні плану місцевості. Діти визначили які знання
їм необхідні для виконання даного завдання, обирали з запропонованих варіантів
план, який найбільше відповідає поставленому завданню. Сформулювали визначення
«план», «план місцевості», перевірили свої висновки у відповідності з термінами
визначеними у підручнику підручника, познайомилися з топографічними позначками,
закріпили знання за допомогою фізхвилинки.
У третьому турі виконували групову роботу, метою якої
було створення плану екскурсії. У груповій роботі учні використовували нові та
раніше здобуті знання, математичні
знання з переведення іменованих чисел, працювали з топографічними знаками,
відображали особливості поняття плану.
Урок
повністю відповідає віковим особливостям учнів,
зміст завдань підтримує зацікавлення та активну діяльність учнів.
Найголовніше, на мою думку, те, що
учні продемонстрували вміння та навички щодо роботи з новим начальним
матеріалом, з практичним матеріалом, роботу у групах, вміння розподіляти обов’язки
та контролювати роботу у групі. Під час уроку деякі учні вперше проявили свої
лідерські якості, що приємно вразило.
Успіх залежав від підготовки та попередньої системної роботи вчителя й учнів, а також змістовної роботи над темою «План
та карта».
На уроці домінували індивідуальні, групові, фронтальні
форми навчання. Творча робота передбачала застосування учнями комунікативних навичок, самоорганізації, співпраці, взаємодопомоги, кмітливості, зусередженості, рефлексії.
Відхилень
від конспекту та плану уроку не було. Поставлені завдання вдалося реалізувати повністю. Результати роботи учнів відповідають завданням та цілі уроку. Тому вважаю, що мета та цілі уроку були досягнуті. Раціонально
використано час на уроці, дотримані
правила педагогічного такту, етики, норми стосунків учителя й учнів. Тому настрій учнів був позитивний, доброзичливий. Учні легко, швидко та із зацікавленням працювали на уроці, що вказує на правильно визначені форми та методи роботи. Під час виконання завдань спостерігалися паузи-обмірковування, на яких спостерігалася мисленнєва діяльність. Учні не викрикують поспішні відповіді, а обмірковують свою відповідь. Це досягнуто завдяки постійному самоаналізу, самооцінці та взаємооцінці учнів у класі. На підсумковому етапі уроку учні виявляли своє задоволення виконаною роботою та також виявляли цікавість до результатів роботи інших груп. Це демонструє взаємопідтримку, відповідальність за результати кожного у класі.
Доцільно й уміло поєднано фронтальну роботу з індивідуальною та груповою. Вправно були заохочені індивідуальні досягнення в
навчанні кожного учня.
Атмосфера уроку сприяла розкриттю всього арсеналу знань,
умінь і навичок учнів при повторенні теми «Як орієнтуватися на місцевості».
Методи і прийоми, використані під час уроку, сприяли
здійсненню в процесі оволодіння знаннями саморозвитку, самовираженню кожного
учня, розвитку мислення учнів, емоційної сфери, збагаченню особистого досвіду. На уроці проявлялося тепле та доброзичливе ставлення учнів один до одного. Панувала атмосфера активної, творчої роботи. Після уроку у дітей не згас інтерес до вивченої теми. З'явилися нові ідеї та завдання відповідно до теми уроку.
На мою думку, урок проведено методично правильно.
На мою думку, урок проведено методично правильно.
Немає коментарів:
Дописати коментар